داشتن نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد enamad) به چه معناست؟

یکی از عوامل مهم توسعه تـجارت الکترونیکی، ایـجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران خدمات الکترونیکی می بـاشد.با توجه به بررسی های انجام گرفته، مهمترین عوامـل مراجعه و اعتماد خـریداران به کسب و کار های ایـنترنتی به شرح ذیل می باشند:

- شناسایی مالک کسب و کار و امکان مراجعه در صورت بروز اشکال.
- کامل و صحیح بودن اطلاعات کالا یا خدمات ارائه شده.
- گارانتی محصولات و ارائه خدمات پس از فروش.
- واضح بودن روند برگرداندن کالا و بازپس گیری پول.
- محفوظ ماندن اطلاعات شخصی و مالی خریداران.
- تایید امنیت سایت توسط یک موسسه و مرکز ملی اعتماد.

طبق مطالعات انجام شده تائید کسب و کار اینترنتی توسط یک موسسه و مرکز ثالث ، بیشترین تاثیر را در اعتماد خریداران به کسب و کار اینترنتی را دارد. در این حالت خریدار از محفوظ ماندن اطلاعات خود احساس امنیت بیشتری دارد و اگر از اطلاعات شخصی وی سوء استفاده شود ، می تواند برای شکایت از کسب و کار اینترنتی متخلف به مراجع قانونی مراجعه نماید.

در ایران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (که زیر نظر وزارت صنعت­ و معدن می باشد) مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی را برعهده دارد.

دریافت ای نماد برای وب­سایت ­های فروشگاه اینترنتی که دارای سیستم پرداخت آنلاین دارند الزامی است.

اعطای نماد اعتماد الکترونیکی برای وب‌سایت های تجاری با هدف قانونمند کردن و چارچوب دهی به فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در حال انجام می باشد. نماد اعتماد الکترونیکی به شکل یک علامت در بالا یا پایین سایت هایی که از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تائید است به نمایش در می آید. ساماندهی سایت های تجاری در کشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیکی به‌خصوص B2C خواهد بود. به نحوی مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این که سایت ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند کرد و حقوق مصرف کنندگان را به رسمیت می‌شناسند،‌ اقدام به خرید می کنند.

خریداران چگونه باید به نماد اعتماد الکترونیکی که در سایت هست اعتماد کنند؟

1- کلیک بر روی تصویر نماد و  وصل شدن به سایت https://www.enamad.ir/ مشاهده مشخصات کسب و کار، مندرج بر روی صفحه صحت‌سنجی و مقایسه با اطلاعات درج شده در سایت 

2- خریداران میتوانند به سایت https://www.enamad.ir/ مراجعه کنند و با سرچ دامنه مورد نظر ، از صحت "نماد اعتماد الکترونیکی" به نمایش درآمده در وب سایت ها اطمینان حاصل کنند.

مرجع رسیدگی به تخلفات خرید اینترنتی از فروشگاه‌هایی که لوگوی ای­ نماد دارند  کدام سازمان است؟

در سامانه ای­ نماد توضیحات کامل داده شده: شاکی سایت­ های دارای ای­ نماد می­ توانند به وزارت  صنعت و معدن مراجعه کنند. وزارتخانه ابتدا با حکمیت سعی می ­کند مشکل آنها را حل و فصل کند ولی اگر با حکمیت حل  نشد؛ به سازمان حمایت از مصرف کننده ارجاع می­ دهیم که آنها زیر مجموعه وزارت صنعت و معدن هستند. سازمان با برنامه ­هایی که در این مورد دارد به این مسئله رسیدگی و از حقوق مصرف کننده دفاع می­ کنند.  

در مورد سایت­ هایی هم که مجوز ای­ نماد ندارند ولی در زمینه عرضه و خرید و فروش کالا فعالیت می­ کنند در صورت تخلف؛ کاربران و مصرف­ کنندگان می­ توانند به پلیس فتا مراجعه کنند و موارد مشکوک را از طریق وب ‌سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش گزارش تخلف فروشگاه‌های اینترنتی گزارش کنند.

 سخن آخر

هدف از اعطای نماد اعتماد الکترونیکی، اعتمادسازی و رسـمیت‌دهـی بـه فعالیـت کسب و کارهای اینترنتی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی در ابعاد مختلف اعم از امنیت، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است. به همین علت است که پلیس فتا به متقاضیان خرید اینترنتی توصیه می‌کند هنگام خرید به‌وجود این نماد در وب سایت فروشگاه توجه کرده و با کلیک روی نماد از جعلی نبودن آن اطمینان حاصل کنند. یکی از تهدیدهای ای­ نماد اطلاع­ رسانی نکردن درباره اعتماد و اطمینان مردم درباره کسب و کار در فضای مجازی است.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد