در این مقاله به صورت خلاصه به فواید بازی با سازه های فومی برای کودکان و بزرگسالان میپردازیم.

بازی فومی

1-مزایای بازی نرم و حسی(فومی) 

بازی نرم و حسی(فومی) در کودکان بسیار پرطرفدار است و محیطی امن و سرگرم کننده را برای آنها فراهم می کند تا مهارت های خود را کشف کنند.

بازی های نرم و حسی(فومی) برای بچه ها فواید زیادی دارد ، از بهبود توانایی های جسمی آنها گرفته تا نحوه برقراری ارتباط با دیگران.

بازی نرم حسی به فعالیت هایی که باعث تحریک حواس ما می شوند ، از جمله احساس تعادل (وستیبولار) و آگاهی ما از بدن خود و محیط اطرافمان اشاره دارد. سازه های فومی در بسیاری از محیط ها از جمله در کلاسهای درس ، اتاقهای حسی ، سالنهای ورزشی ، کلینیکها ، پیش دبستانی ها یا خانه ها قابل استفاده است.

برخی فعالیت ها و محیط ها می توانند از سایر موارد مشابه تحریک کننده تر باشند و هر کودک احساسات متفاوتی خواهد داشت. اقداماتی که ممکن است کاملاً خوب باشد ممکن است برای دیگری تحریک کننده باشد یا بیش از حد تحریک کننده باشد. برای کودکان با اختلالات حسی ، مناطق بازی نرم با در نظر گرفتن تجهیزات حرکتی فعال یا آرام بخش می توانند متناسب با نیازهای خاص آنها ساخته و تنظیم شوند.

3- منظور از سازه نرم و حسی (فومی) چیست؟

مناطق بازی نرم و حسی (فومی) محیطی ایمن و سرگرم کننده را برای کودکان خردسال فراهم می کند تا بتوانند مهارتهای اساسی زندگی را در تعامل و توسعه قرار دهند.بالش، بالشتک ,کانال و تونل ، اکتشاف ، خلاقیت ، برنامه ریزی برای بازی بعدی..این سازه ها به دلیل خصوصیت ذاتی که جنس فوم دارد بسیار شکل پذیر و نرم و ایمن میباشند که در اکثر بازی های کودکان و حتی کلاس های ورزشی از جمله ژیمناستیک و دوره های درمانی مانند فیزیوتراپی کاربرد فراوان دارد. سازه فومی حتی در نمایش های مختلف و تئاتر کاربرد فراوان دارد.

4-مهارتهای اجتماعی

اگرچه سازه های فومی بسیار مورد علاقه کودکان نوپا است ، اما محدود به جوان تر ها نمی شود. بچه های بزرگتر معمولاً دوست دارند که روی بالش های نرم دراز کشیده و با یکدیگر تعامل داشته باشند. از نظر برخی ، مهارتهای اجتماعی بطور طبیعی توسعه می یابند و برای برخی دیگر ، انگیزه یا مکان امن لازم است. مبلمان نرم می تواند پاتوق چنین تعامل و توسعه ای باشد. استفاده از چراغ و صداها همچنین می تواند فضای نرم بازی را تقویت کرده و آن را حتی بیشتر جذاب کند.

کودکان به واسطه این اسباب بازی های فومی با یکدیگر معاشرت میکنند و هم کلام میشوند, همین امر باعث افزایش حس تعاملی و ارتقا سطح اجتماعی آنها میشود. آنها در طول بازی داستان های جذابی را برای خود و دوستان تعریف و اجرا میکنند.حتی ممکن است دوستانش اگر مشکلی در بازی او دیدند به او بگویند که این امر اساس اولیه نقدپذیری (و بر عکس) و تعامل را در کودک به وجود می آورد.

5-امنیت

امنیت یکی دیگر از مزایای بازی های فومی برای بچه ها است. هنگامی که در یک فضای امن و حسی قرار دارند ، کودکان می توانند احساس امنیت بیشتری در درون خود داشته باشند.

این می تواند جنبش ها و تعاملاتی را که معمولاً ممکن است یک چالش باشد تشویق کند. با اطمینان بیشتر ، این مهارتها می توانند به دنیای خارج منتقل شوند. کودک بدون ترس و به راحتی میتوند روی آن بغلتد, بپرد و یا بدود, بدون ترس از افتادن و آسیب دیدن. یکی از دلایل استفاده سازه فومی در کلاس های ژیمناستیک همین علت ایمنی بالای آن میباشد که تاکنون جنس جایگزینی نتوانسته جای محصولات فومی را بگیرد.

6-خلاقیت

یکی از فواید بسیار زیاد بازی فومی این است که چگونه می تواند خلاقیت را پرورش و ترغیب کند. افزودن یک قلعه ، خانه بازی یا تونل واقعاً می تواند به این تجربه بیفزاید و یک قدم عالی برای داستان پردازی و مضامین ایجاد می کند. کودکان می توانند به صورت مثبت تعامل کنند ، واقعاً ذهن آنها را درگیر می کند. کودک برای بازی خود یک سناریو میچیند و طبق آن یک خانه, قلعه و یا هر محیط دلخواه خود را میسازد و سپس شروع به بازی میکند و داستان خود را روایت میکند. کودک میتواند از سازه های فومی در فعالیت های روزانه خود نیز استفاده کند و آنها را به کار بندد, مثلا میخواهد اسباب بازی خود را از ارتفاع بلند تر از قد خود بردارد, با کمی خلاقیت و هوش میرود و یک تکه فومی میاورد, روی آن می ایستد و وسیله را بر میدارد.حتی در زمان اسراحت هم میتواند از سازه فمی به عنوان تخت و یا بالشت استفاده کند.

7-مهارت های حرکتی و ورزشی

سازه های فومی کودکان و نوجوانان را تشویق می کند تا بدون ترس از آسیب دیدگی ، روی پله ، کوهنوردی ، خزیدن ، پریدن و غلت زدن کار کنند. داشتن فضای باز با نور کافی می تواند حرکت مورد نیاز برای آموزش و یادگیری را فراهم کند. با جنب و جوش می توان مهارت های گفتاری و زبانی و همچنین آموزش را به دست آورد.

کودک برای بازی کردن باید روی موانع فومی حرکت و در حین حرکت در مسیر ناهموار باید تعادل خودش را نیز حفظ کند. یا زمانیکه میخواهد از سطح شیب دار فومی بالا برود و از آن طرف سر بخورد, اول از پاهای خود کمک میگیرد و یا چهار دست و پا خود را به سازه میرساند, سپس با استفاده از دست و بازو و پنجه های کوچولوشون اقدام به بالا رفتن از شیب میکنند. این پروسه ساده و جذاب بسیار برای کودکان جذاب و آموزشی است و کمک میکند کودک:

تعادل خود را حفظ کند و ارتقا دهد.

عضله پا و دست و پنجه را تقویت کند.

اعتماد به نفس کودک را افزایش دهد.

قدرت تخیل کودک را گسترش دهد.

اگر دوست دارید یک سازه فومی برای مجموعه بازی یا خانه خود بردارید، متنوع ترین سازه های فومی را میتوانید در یوداتویز ببینید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد