در دوره نوجوانی به کشف هویت خود می پردازند و روابط خود را با خانواده باز بینی می کنند. سرکشی / استقلال طلبی / تقاضای آزادی های بیشتر / رقابت با همسالان و ترشح هورمون های بلوغ / رفتار نوجوانان را دگرگون میکند. برای مثال : از نصیحت بیزار می شوند / به مهمانی ها نمی آیند / جمع دوستانشان را بیشتر می پسندند/ تجربه های جدید را دوست دارند / تایید بیشتری میطلبند و آرام آرام برای خود حریم خصوصی مشخص میکند.تحقیر را نمی پزیرند و در نهایت با پدر و مادر به گونه جدید برخورد میکنند.از جمله های راه های بهبود تعاملات نوجوانان با خانواده / فعالیت بدنی و تحرک است که ابزار خوبی  برای رهایی ذهنی است.نوجوانان را در یک فعالیت درگیر کنید.برنامه های جمعی را افزایش دهید.زیرا وقت گذرانی با نوجوانان احساس امنیت و رضایت را در آنها افزایش می دهد.

لازم است والدین گرامی به چند نکته توجه داشته باشند : توانایی کودکن برای ابراز یا تخلیه هیجانات بر کیفیت مدارا با فجایع و تهدید های محیطی تاثیر گذار است.کودک و نوجوان نیاز به فرصت هایی دارند که در آن اضطراب ها / ترس ها / خشم و اندوه خود را با دیگران به اشتراک بگذارند/ قرار گرفتن ولدین در جایگاه الگویی برای ابراز اصیل احساسات و هم چنین تاکید بر دسترس بودن و حضور خود برای کمک به او / در برآورده شدن نیاز کودک و نوجوان به فهم پذیرش و حمل هیجانات دشوار موثر است.

هنگامی که فرزندتان به هر نحوی در معرض وقایع ناخوشایند محیطی قرار میگیرد.در بسیاری از مواقع حمایت و کنترل مورد و ایجاد نقش ها و مسئولیت هایی که در هر با رفتار اجتماعی شامل خانواده به کودک محول میشود میتواند باعث تقویت ارتباطات اجتماعی کاهش انزوا و بازسازی احساس امنیت در او شود. بر همین اساس فعالیت های این مجموعه مهارت های مشارکت و اجتماعی شدن را تقویت میکنند و کمک کننده است.

مقاله پیشرو مجموعه اول از سری بازی هایی برای گروه سنی 10 تا 15 سال است که با ساده ترین و در دسترس ترین وسایل طراحی و انتخاب شده اند و به شما والدین گرامی کمک میکند تا اوقات خوشی را کنار فرزندتان رقم بزنید.

 

 

بازی اول : ساختمان سازی

آنچه شما نیاز دارید : کارت های بازی

دستورالعمل بازی :

کارت های بازی به صورت مثلثی شکل روی هم بچینید و یک برح درست کنید.

 

 

 

بازی دوم : شعبده بازی  

آنچه شما نیاز دارید : لیوان و سکه

دستورالعمل بازی :

چند لیوان بردارید و زیر یکی از آنها سکه بگذارید.سپس از بچه ها بخواهید حدس بزنند سکه زیر کدام لیوان است.اگر کمی زرنگ باشید میتوانید لیوان ها را نزدیک لبه ی میز قرار دهید و خیلی آرام سکه را پایین بیندازند. به چشمان هیجان زده بچه ها نگاه کنید و تعجب و شگفتی آنها را از غیب شدن سکه ببینید و لذت ببرید.

 

 

بازی سوم :  پرتقال بده

آنچه شما نیاز دارید : پرتقال

دستورالعمل بازی :

فعالیت فیزیکی در این بازی نقش عمده ای دارد.بنا بر این در این بازی به هر گروه یک پرتقال بدهید.نفر اول دستش را مشت میکند و پرتقال را داخل گودی آرنجش قرار می دهد.

یا به عبارتی با استفاده از ساعد و بازوی خمیده پرتقال را نگه می دارد.

هر شرکت کننده وظیفه دارد پرتقال را بدون افتادن به نفر بعدی بدهد.

چالش این بازی در آن است که هیچکس مجاز نیست از انگشتانش استفاده کند و پرتقال باید فقط با استفاده از ساعد و بازو از شخصی به شخص دیگر منتقل شوند.پرتقال از دست هر دو نفری که بیفتد آنها از بازی حذف می شوند و برنده هر گروه کسی است که در نهایت بعد از حذف کلیه رقبا پرتقال به دست باقی بمیاند.

 

بازی چهارم : توپ و قاشق

آنچه شما نیاز دارید : توپ و قاشق

دستورالعمل بازی :

یک عدد توپ کوچک را دخل قاشق قرار داده و بچه ها قاشق را در دهان گرفت و مسیر معینی را باید طی کنند بدون اینکه توپ از داخل قاشق بیوفتد پس از طی کردن مسیر هر کدام از بچه ها زودتر مسیر را طی کند بدون اینکخ قاشق به زمین بیوفتد برنده بازی است.

 

 

بازی پنجم : آب شو یخ شو

آنچه شما نیاز دارید : -

دستورالعمل بازی :

بچه ها یک گروه میشوند و با گفتن کلمه ی آب شو شروع به حرکت میکنند و پس از شنیدین یخ شو! باید ثابت شوند و حرکت نکنند و وقتی ثابت هستند نباید بخندند یا تکان بخورند اگر تکان بخورند میبازند.

بازی ششم : اشکال سه بعدی

آنچه شما نیاز دارید : تعدادی نی و چسب

دستورالعمل بازی :

شکل ساده ای مثل مثلم و مربع را در نظر بگیرید و با توجه به شکلی که کشیده اید نی ها را روی هم بچسبانید و برای جذابتر شدن کار از نی های رنگی استفاده کنید.

 

 

بازی هفتم : بازی قلم و خودکار

آنچه شما نیاز دارید : کاغذ ساده / مداد / پاکن /

دستورالعمل بازی :

یک مربع 6 در 6 شامل نقاط در یک صفحه ایجاد کنید و به نوبت هرکس نقاط را با یک خط به همدیگر وصل کنید اگر خط شما یکی از مربع ها را ترسیم کند اسم خودتون را داخل مربع مینویسید فرد یا بیشترین تعداد مربع برنده میشود.

 

 

بازی هشتم : اسم پیشانی

آنچه شما نیاز دارید : کاغذ / خودکار یا مداد

دستورالعمل بازی :

یک سام یا هرچیزی را روی کاغذ بنویسید و آن را روی پیشانی یکنفر میچسبانیم و طرف باید حدس بزند چه چیزی بر روی پیشانی او چسبانده اند.

بازی زمانی تمام میشود که روی همه اسم بگذارند و همه بتوانند اسم هایشان را حدس بزنند.

 

بازی نهم : میخ و نخ

آنچه شما نیاز دارید : تخته چوب/ میخ و چکش و کامواهای رنگی

دستورالعمل بازی :

برای ساخت تابلوی میخ و نخ میخ را در فاصله هایی از هم بر روی تابلو چوبی بزنید.

هر چه تعداد میخ ها بیشتر باشد خلاقیت و نوآوری کودکان بیشتر میشود و حالا از کودک بخواهید کامواها را دور میخ ها بپیچد و شکل ذهنی خود را روی تابلو بیاورد.

 

 

بازی دهم : چشمک مرگ

آنچه شما نیاز دارید : مداد و کاغذ رنگی

دستور العمل بازی :

به تعداد افراد حاضر کارت سفید لازیم دارید.روی دو تا از کارت ها کلمات قاتل و کارگاه و روی مابقی کلمه مقتول را بنویسید و به هر شخص یک کارت بدهید.کارگاه را همه میشناسند.شخصی که کارت قاتل را برداشته به صورت پنهانی به بقیه چشمک میزند و با چشمک او قربانی ها میمیرند.کارآگاه باید قاتل را پیدا کند

 

 

بازی یازدهم : نخند

آنچه شما نیاز دارید : نوارهای کاغذی

دستورالعمل بازی :

اعضای خانواده به صورت دایره کنار هم قرار بگیرید.هر بازیکن به نوبت در حالی که به چهره ی فرد کنار دستی خود نگاه میکند باید بخنند و سعی کند او را بخنداند.هر کس که بخنداند.هر کس که بخندد بازنده بازی محسوب میشود و کسی که تا پایان هر دور بازی نخندد برنده این بازی ساده و جالب است.

 

 

بازی دوازدهم : حدس بزن کیه

آنچه شما نیاز دارید : کاغذ / خودکار / جعبه یا ظرف

دستورالعمل بازی :

اسم هر شرکت کننده را روی یک تکه کاغذ بنویسید.کاغذ ها را تا بزنید و درون یک جعبه بریزید.هرکس باید یک کاغذ از جعبه بردارد و شخصی را که اسم او روی کاغذ نوشته شده توصیف کند.بقیه باید با توجه به توضیحات او شخص مورد نظر را شناسایی کنند.این بازی را میتوانید به صورت تیمی نیز انجام دهید.

 

 

بازی سیزدهم : اسم فامیل

آنچه شما نیاز دارید : کاغذ و خودکار به تعداد شرکت کننده

دستورالعمل بازی :

هر یک از شرکت کننده ها یک کاغذ و خدکار آماده میکند و حروف الفبا را از اول تا آخر به صورت عمودی در سمت راست برگه خود می نویسد. بسته به سختی موضوع انتخاب شده زمانی بین 2 یا 3 دقیقه در نظر بگیرید.شرکت کننده ها باید با هر یک از حروف یک اسم از موضوع انتخاب شده پیدا کنند ( اسم که حرف اولآن مساوی با حرف مورد نظر باشد) کسی که زودتر ستون را پر کندیا تعداد جواب های درست بیشتر نوشته باشد برنده است این بازی نسخه دیگری از اسم و شهرت خودمان است.برخی موضوعات که میتوانید انتخاب کنید در ادامه آمده است.

حیوانات/ نام گل / تیم های ورزشی / اسم دختر یا پسر / شخصیت های کارتونی /اسم ترانه / فیلم یا برنامه های تلوزیونی/اسم میوه ها و سبزیجات

 

 

بازی چهاردهم : دوز

آنچه شما نیاز دارید : کاغذ و خودکار

دستورالعمل بازی :

برای انجام آن فقط یک کاغذ و قلم نیاز دارید.برای انجام آن در یک صفحه جدولی 3 در 3 می کشید و هر یک از طرفین یکی از علامت های ضربدر و یا دایره را برای خودشان انتخاب و تلاش میکنند یکی از ردیف های افقی عمودی یا قطری را از آن خودشان کنند.این بازی یکی از سرگرم کننده ترین بازی ها بخصوص برای بازی با بچه ها می باشد که حتما شیفته ی آن میشوند.

 

 

بازی پانزدهم : نقطه بازی

آنچه شما نیاز دارید : کاغذ و خودکار

دستورالعمل بازی  :

در این بازی ایتدا یک صفحه ی کاغذی را به صورت مربع شکل با نقطه پر میکنید درست همانند تصویر.سپس بازی را شروع میکنید و هر کس باید با خط هایی که به نوبت میکشد یکی از چهارخانه را مال خود کند و هر خانه ای را کامل کرد اولین حرف اسم خود را داخل آن مینویسد.کسی که یک خانه را تصاحب میکند جایزه دارد که یک خط دیگر هم بکشد. در آخر بازی هر کس تعداد خانه های خود را میشمارد و تعداد بیشتر برنده است.

 

 

بازی شانزدهم : شاه / دزد / وزیر

آنچه شما نیاز دارید : کاغذ و خودکار

دستورالعمل بازی :

بازی شاه دزد وزیر یکی از بازی های گروهی خنده دار است که معمولا به صورت چهار نفره انجام میشود. برای انجام این بازی ابتدا تکه های همشکل و کوچکی از کاغذ تهیه می شود و روی هر کدام کلمات شاه و وزیر جلاد و دزد نوشته میشود/کاغذ ها به شکل یکسان تا میشود تا کسی نتواند داخل آن را ببیند. هر یک از بازیکنان کاغذی را بر میدارد. وقتی همه کاغذ ها را برداشتند و از سمت خودشان خبردار شدند شاه رو به دیگران میگوید : ((وزیر من کیست؟)) اینجا وزیر با نشان دادن کاغذ خودش را به شاه معرفی میکند شاه میگوید : ((دزد را از میان این دو پیدا کن)).حالا وزیر یک نفر را به عنوان دزد معرفی میکند که دو حالت دارد اگر حدس وزیر درست بود که شاه فرمان شکنجه ای را به جلاد صادر میکند اما اگر حدس وزیر اشتباه باشد معمولا بلافاصله پس از حدس وزیر و معرفی او میگوید ((به جلاد توهین کردی؟)) و شاه شکنجه ای را به جلاد میگوید تا جلاد وزیر را تنبیه کند.شکنجه ها معمولا درد آور است که از مشهورترین هایش سبیل آتشین یا بشین پاشو است.

 

 

 

بازی هفدهم : بله نه معکوس

آنچه شما نیاز دارید : -

دستورالعمل بازی :

این بازی یک بازی کلامی هیجانی است که نیاز به قدرت تمرکز بالا دارد. در این بازی یک فرد سر زبان دار باید در حکم پرسشگر ظاهر شود و از نفر مقابل سوال های بدیهی کند و طرف مقابل هر جایی که باید بگوید ((بله)) / ((نه)) جواب بدهد و بالعکس .شخص پرسشگر باید پرحافظه و با تمرکز باشد و تا میتواند به بازی سرعت بدهد تا کسیکه به سوال ها جواب میدهد دستپاچه شود و اشتباه پاسخ دهد.کسی که در مقابل تعداد بیشترب از سوال ها مقاوت میکند برنده بازی است.

 

 

بازی هجدهم : اسم بازی

آنچه شما نیاز دارید : -

دستورالعمل بازی  :

بازی دیگری که در دورهمی انجام میشود اسم باز یاست. اسم این بازی را هم میتوان به صورت ساده بین همه افراد اجرا کرد و یا به صورت تخصصی تعیین کنید اسم ها در چه زمینه ای باشد.

بازی به این صورت است که نفر اول یک اسم را میگوید و نفر بعدی با حرف آخر اسم او باید اسم دیگری بگوید.اسامی را میتوان قبل از بازی تعیین کرد که از فوتبالی ها باشد و یا از یازیگران و غیره.قانون بازی به این صورت است که ره کس در گفتن اسم توقف زیادی کند از بازی خارج میشود.

 

 

بازی نوزدهم : هپ هپ

آنچه شما نیاز دارید : -

دستورالعمل بازی :

در این بازی شرکت کننده ها اعداد را به ترتیب میگویند ولی به جای مضرب یکی از اعداد هپ را بکار میبرند.مثلا به جای  5-10-15-20 میگویند هپ هرکس که فراموش کند و یا مکث کند بازنده است و از بازی خارج میشود.

 

 

بازی بیستم : بیست سوالی

آنچه شما نیاز دارید : -

دستورالعمل بازی :

یکی از اعضای خانواده یک کلمه را در نظر می گیرد بقیه اعضای خانواده باید با سوال و حدس زدن آن کلمه را پیدا کنند.

 

 

بازی بیست و یکم : حدس بزن

آنچه شما نیاز دارید : -

دستورالعمل بازی :

یکی از اعضا انتخاب شده و به بیرون اتاق می رود و یکی از اشیا را جا به جا می کنیم و سپس از فرد مورد نظر میخواهیمکه آن شی را پیدا کند با نزدیک شدن به آن شی اعضا به ضریه زدن با صدای بلند بر روی میز به او می فهماند که نزدیک شده است و با کم شدن صدا یعنی از آن شی دور میشود.

 

 

بازی بیست و دوم : قوطی بگیر

آنچه شما نیاز دارید : قوطی کنسرو فلزی حلبی

دستورالعمل بازی :

یکی از بازی های گروهی جالب هم برای کودکان و هم بزرگسالان بازی گرفتن قوطی است.این بازی تلفیقی از دو بازی قایم باشک و گرگم به هواست.یک نفر یا یک گروه (اگر تعداد بازیکنان زیاد است) را به عنوان گرگ مشخص کنید.قوطی کنسرو را وسط زمین بازی قرار دهید.

فرد یا گروهی که به عنوان گرگ بازی مشخص شده اند چشمان خود را می بندند و تا یم شکاره مشخص می شمارند.سایر بازیکنان باید قایم شوند.سپس گرگ باید دنبال بازیکنان برود و پیدایشان کند.هر بازیکنی که از سوی گروه گرگ گرفته شود.باید در مکانی که مخصوص بازیکنان گرفته شده است بایستد.اگر یکی از بازیکنان که هنوز تیم گرگ نتوانسته است او را بگیرد.بتواند قوطی کنسرو را که در وسط زمین قرار دارد بردارد یا با پا به آن لگد بزند تمامی بازیکنانی که گرفته شده اند بار دیگر آزاد می شوند و تیم گرگ باید دوباره آنرا بگیرد.

 

 

بازی بیست و سوم : فوت و سی دی

آنچه شما نیاز دارید : دو عدد سی دی و دو عدد نی و یک عدد چوب یا هر وسیله ای دیگری که بتوان سیدی ها را به شکل چرخ ماشین در آورد.

دستورالعمل بازی :

سی دی را به صورت چرخ ماشین در می آوریم و سپس میزی که می خواهیم بر روی آن بازی کنیم را از وسط نصف می کنیم و سپس نی را درون دهانمان میگذاریم و شروع به فوت کردند میکنیم و که چرخ ماشین به طرف ما نیاید.

 

 

بازی بیست و چهارم : بشقاب هوایی

آنچه شما نیاز دارید : 8 لیوان یک بار مصرف به رنگ های مختلف و دو عدد بشقاب یک بار مصرف

دستورالعمل بازی :

وسط میز را مشخص میکنیم و سپس هر کس لیوان های مورد نظر خود را بر میدارد یک نفر طرف راست و یک نفر طرف چپ می ایستد به کمک بشقاب های که دستمان است بگذاریم لیوان ها به طرف ما بیایند با در دست داشتن بشقاب ها و تکان دادن دستمان آنها را از خودمان میبریم تا از روی میز بیوفتند.

 

 

بازی بیست و پنجم : توپ و حلقه

آنچه شما نیاز دارید :یک عدد حلقه کمر و یک توپ پینگ پنگ

دستورالعمل بازی :

توپ را در درون حلقه کمر میگذاریم و کودکمان در سمت راست و خودمان یا فردی که میخواهد بازی کند در جهت مخالف باید با فوت کردند توپ اجازه ندهند توپ به طرف آنها بیایند.

 

 

بازی بیست و ششم : میخ آبی

آنچه شما نیاز دارید : یک بطری آب یک میخ بزرگ و یک متر نخ نسبتا ضخیم

دستورالعمل بازی :

بطری های آب را پر از آب میکنیم و با نخ میخ را میبندیم و سپس از کودکان میخواهیم که انتهای نخ را بگیرد و میخ را درون بطری بگذارد.

 

بازی بیست و هفتم : توپ چسبی

آنچه شما نیاز دارید : 10 عدد توپ و یک سبد و چسب پنج سانتیمتری

درستورالعمل بازی :

چسب پنج سانتی را در انتهای میز می چسبانیم مانند شکل زیر سپس توپ را طوری باید قل داده که به چسب بچسبد.

 

 

بازی بیست و هشتم : لیوان و کاغذ توپی

آنچه شما نیاز دارید : لیوان یکبار مصرف و کاغذ

دستورالعمل بازی :

کاغذ ها را خورد میکنیم با آنها توپ های گردی خیلی کوچک درست میکنیم سپس یک نفر کاعذ های خورد شده ی که شکل توپ های بسیار کوچک درست کرده را باید بیندازد و کسی که روبرو او ایستاده است باید حواسش را جمع کند که کاغذ در داخل لیوان بیوفتد.

 

 

بازی بیست و نهم : نخ بازی

آنچه شما نیاز دارید : مقداری نخ یا کش

دستورالعمل بازی :

این بازی نوعی بازی مهارتی است که بازیکن ها با استفاده از یک نخ شکل هایی را میسازند. از نخی که دو سرش گره خورده و یک منحنی بسته تشکیل داده است استفاده میشود.دو بازیکن باید به نوبت نخ را از دست یکدیگر بگیرند بدون اینکه در هم گره بخورد و در همان حال شکل جدیدی با آن بسازند.

بازی سی ام : توپ و فوت

آنچه شما نیاز دارید : سفره یکبار مصرف –لیوان 4 عدد –توپ پینگ پنگ

دستورالعمل بازی :

سفره یکبار مصرف را پهن کنید.3 لیوان را بردارید و سر پر در داخل آن آب بریزید و لیوان چهارم را خالی بگذاریدوکودکان باید با فوت کردن توپ های پینگ پنگ را از روی آب ها عبور دهند و آن را به لیوان خالی برسانند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد