تاب چیست؟

تاب و سرسره دو بازی مجزا میباشند که تاریخ دقیق ابداع تاب و یا سرسره دقیق مشخص نیست ولی مطمئنا از بازی های مورد علاقه 99.99% تمامی مردم تاریخ بوده.به همین دلیل در طول تاریخ اشکال و مدل های گوناگونی به خود دیده.

کودک در سنین طفولیت در آغوش گرم مادر و یا دستان قدرتمند پدر تاب میخورد و این تقریبا اولین لذت های کودک میباشد که تجربه میکند.

سپس در حیاط خانه یا پارک نزدیک خانه از شاخه یک درخت تنومند میتوان دو عدد طناب کشید سپس به دو سر چوب که برای نشیمن است گره زد و بازی و تاب خوردن پرداخت و این بازی محدودیت سنی ندارد.

مدل دیگر تاب میتواند تنها با یک طناب که از شاخه تنومند درخت آویز شده است و در قسمت پایین طناب به یک چوب و یا لاستیک ماشین و .. گره زد و تاب خورد.

مدل دیگر تاب مدلهای جدید صنعتی هستند که در طرح و رنگ های گوناگون  طراحی و تولید میشوند

 

سرسره چیست؟

سرسره نیز از بازی های بسیار جذاب و اندکی ایمنتر نسبت به تاب بازی که هر چه طولانی تر باشد لذت بخشتر و هیجانی تر میشود.

تاریخ دقیق ابداع سرسره را نمیتوان حدس زد.ولی قطعا زمانی که انسان دوپا خود را شناخت و سرازیری را دید و این قطعا اولین تجربه سر خوردن انسان بود. کم کم با پیشرفت بشریت و ساخت ابزار سرسره نیز پیشرفته تر شد و برای کودکان در دسترس قرار گرفت و دیگر کودکان نباید یکسال صبر کنند تا برف ببارد و یا نبارد!

سرسره نیز انواع گوناگونی دارد که از نظر جنس ساخت بدنه چندین مدل تولید میشود

-فلزی : سرسره فلزی بسیار مقاوم و لیز میباشد ولی وزن بالا و هزینه ساخت بالاتری دارد.

-چوبی : سرسره چوبی قدمت بیشتری دارد و ابتدا در اروپا و مخصوصا آمریکا ساخته میشده و همچنان نیز طرفدار دارد.

-پلی اتیلنی : سرسره پلی اتیلنی بسیار متداول است زیرا طرح و مدل های بسیار جذابی دارد و هزینه کمر و سرعت نصب بسیار بالایی دارد .

لازم به ذکر میباشد که هم تاب و هم سرسره باید با رعایت کامل نکات ایمنی نصب شود. تاب و سرسره و مجموعه های بازی فلزی و پلی اتیلنی نیاز به فونداسیون دارند.

 

تاب و سرسره های موجود در بازار ایران

تاب و سرسره های گوناگونی در بازار ایران وجود دارد که به لطف خدا و همت ایرانی در زمینه تولید اسباب بازی خود کفا و صدار کننده هستیم.

-تاب و سرسره فضای باز: در بازار ایران معمولا تاب و سرسره پلی اتیلنی و فلزی میباشد.

معمولا در فضای باز قبل از متداول شدن مجموعه پلی اتیلنی از فلزی استفاده بیشتر میشد.

-تاب فلزی فضای باز : شامل تاب زنجیری با یک بدنه و اسکلت فلزی میباشد که بسته با نیاز مناسب 1 سال تا 99 سال میباشد.

-تاب و سرسره و برج فلزی فضای باز : این مجموعه مناسب پارک و مراکز بازی میباشد.

-مجموعه های پلی اتیلنی : بسیار متنوع میباشند و بیشتر برای پارک ها و شهر بازی و خانه بازی و مهد کودک و مجموعه های مکونی بزرگ نصب میشوند.

-تاب و سرسره های خانگی پلی اتیلنی : تاب و سرسره خانگی کودک پرطرفدارترین مجموعه های بازی اینروزا کودکان میباشد مخصوصا با فراگیری ویروس کرونا. تاب و سرسره های خانگی یک مجموعه متصل به هم میبشاند که مناسب 1 سال تا 6 سال هستند.

-تاب و سرسره خرگوش معروف به سنجاب : از محبوبترین تاب و سرسره های کودک میباشد که نسبتا قدیمیتر میباشد در بازار ایران و رنگ زرد جذابی دارد که دارای سرسره قرمز است و این ترکیب رنگ تاب و سرسره سنجاب را بسیار پر طرفدار میکند. تاب سنجاب حفاظ دارد و به نوعی کریر کودک نیز هست.تاب و سرسره سنجاب 3 پله مبوده و بسیار مناسب منزل و خانه میباشد ولی در فضای باز نیز کاملا قابل بازی میباشد.

-تاب و سرسره الفبا : از پر طرفدارترین مدل ها به دلیل دارا بودن 4 پله. تاب و سرسره الفبا در دو رنگ سبز-قرمز و یا سبز-آبی و  آبی-قرمز تولید میشود. تاب و سرسره الفبا دارای حفاظ میباشد که مناسب کودکان از یک سال تا 5 سال میباشد.

-تاب و سرسره طرح خوک : تاب و سرسره طرح خوک دارای وزن بیشتر و بدنه کلفتری است زیرا طرح خوک روی بدنه طرح برجسته و پر کاری است. تاب و سرسره خوک محافظ صندلی ندارد و مناسب 2  تا 6 سال میباشد. تاب  و سرسره خوک تک رنگ سبز تولید میشود.

-تاب و سرسره طرح اسب

-تاب و سرسره خرس

-تاب و سرسره دلفین : جدیدترین مدل موجود در بازار میباشد که کاری بسیار جذاب و شیک است.

-تاب و سرسره کشتی : بزرگترین تاب وسرسره مناسب فضای بسته در بازار ایران تاب و سرسره کشتی میباشد که دارای 2 تاب و یک قلعه و یک سرسره میباشد.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد